Camperreis naar Spanje

Naar de reisblog op Polarsteps

Dit jaar zijn we grotendeels door het binnenland van Spanje getrokken. We waren vaak verrast door de schoonheid van het landschap en de plaatsjes die we bezochten. We hebben veel gefietst. Op zo’n manier kom je op plekken waar je anders niet, of moeilijk kan komen. De eerste paar weken was het weer niet zoals je dat daar zou verwachten. We zijn nogal eens verrast met een bui regen tijdens een fietstocht. Maar dat dan nog liever dan temperaturen van 40 graden. Zoals die na ons vertrek uit Spanje voorkwamen. We hebben er van genoten van de eerste tot de laatste kilometer. Ook het onvermijdelijke deel door Frankrijk was weer een genot.

Camperreis naar het Aosta-dal

Enkele weken na onze prachtige reis naar Schotland, zijn we zuidwaarts gereisd. Bestemming was het Aosta-dal en de Dolomieten. Door de temperatuur die gaandeweg steeds verder opliep, hebben we ons plan moeten wijzigen. Om enige verkoeling te vinden, zijn we de bergen ingegaan. Cuneo(Italië), tussen Nice en Turijn, was de meest zuidelijke plaats die we aandeden. Bij Cuneo direct de grens over naar Frankrijk via de Col de Larche. Na de Franse Alpen werd de temperatuur eindelijk wat dragelijker. Een week eerder dan gepland, zijn we naar huis gereden.

Naar de reisblog op Polarsteps

Camperreis door Schotland

Al lang bestond bij ons de wens om nog eens naar Schotland te gaan met de camper. Dit jaar moest het er maar eens van komen. Voor het mooie weer hoef je er niet heen en voor een nat pak moet je niet bang zijn. Na het zien van de Netflix-serie “Outlander”, waren we om. In januari is de overtocht van IJmuiden naar New Castle geboekt. De afvaart was op 17 mei. Een half etmaal later gingen we aan land in het Verenigd Koninkrijk. Onze 3,5 weken durende reis door het prachtige land kon beginnen.

Naar de reisblog (incl. sitecodes camperplaatsen)

Camperreis naar Noord-Spanje

De reis die we dit jaar hebben gemaakt, was al voor vorig jaar gepland. Toen ging het niet door door beperkingen die Covid19 met zich meebracht en hebben we ons plan aangepast. Dit jaar hebben we halverwege de reis een wijziging aangebracht in ons schema. Plan was om door Noord-Spanje richting het noorden van Portugal te rijden. In Spanje voelden we ons soms niet meer op ons gemak door alle corona-perikelen. De mondkapjesplicht werd daar, ondanks dat er alleen nog een verplichting gold voor openbaar vervoer en publieke ruimtes, door nagenoeg iedereen gewoon voortgezet. Tot in het extreme. Bij Léon zijn we rechtsomkeert gegaan en daarna nog tot bijna de Middellandse Zee door Spanje gereden. Ondanks dat, is het nog een prachtige reis geworden.

Camperreis naar: Tsjechië, Oostenrijk, Slowakije, Slovenië en Kroatië.

45 jaar geleden zijn we met een tentje met onze knalrode 2CV naar het toenmalige Joegoslavië geweest. We waren net getrouwd en hadden nog geen kinderen. Jaren later zijn we er weer geweest (1983). Toen ook met een tent maar nu met twee kinderen. Nu weer met z’n tweeën en met een camper. Indertijd zijn we o.a. ook naar de Plitvice meren en stadjes aan de Kroatische kust geweest. Toen waren het matig bezochte plaatsen. Nu puilen de havens er uit van de luxe jachten en worden ze overspoeld met toeristen. Ook wij maken daar deel van uit, dus niet klagen.

Naar de reisblog  (incl. bezochte camperplaatsen)

Camperreis Spanje (deel1)

Camperreis Spanje (deel2)

Op 11 mei zijn we vertrokken voor een reis van 8 weken naar Spanje. De rit ging door Frankrijk naar Pamplona. Daar hebben we een week over gedaan en zijn daarna hoofdzakelijk in het binnenland van Spanje geweest. Het weer liet ons behoorlijk in de steek. Dat terwijl het in Nederland prachtig, aangenaam weer was. Wij moesten het regelmatig doen met regen en temperaturen die de 15 graden niet haalden. Na vier weken knapte het weer elke dag wat op en werd het uiteindelijk zomers. En dat bleef het tot en met de laatste dag. We hebben ontdekt dat midden Spanje prachtig is. Vriendelijke mensen, onzettend schoon en prachtige wegen. De steden die we hebben bezocht waren een bezoek meer dan waard.

Griekenland

Deze reis hebben we gemaakt in 2014. Over land zijn we naar Ancona aan de Italiaanse westkust gereden. Daar zijn we met de ferry naar Igoumenitsa gevaren. Dat is een overtocht van meer dan 20 uur. We zijn het midden van Griekenland doorgereden en hebben daarna de kustlijn van de Peloponnesos gevolgd. In de haven van Patras zijn we weer aan boord van de ferry gegaan voor de terugreis naar Ancona. Om van daaruit weer naar huis te gaan

Sicilë & Italië

Al eerder hadden we een reis gemaakt naar twee noordelijker gelegen eilanden. Corsica en Sardinië. Nu was het eiland voor de punt van de laars aan de beurt. Om de reistijd wat te bekorten zijn we op de heenweg met de ferry overgestoken van Genua naar Palermo. Terug zijn we bij Messina naar het vaste land van Italiė overgestoken en van daar naar Nederland gereden.

Spanje en Portugal

De rondreis door Spanje en Portugal is ons bijzonder goed bevallen. We hebben er twee maanden over gedaan om beide landen rond te rijden. De reis door Frankrijk is daarbij inbegrepen. Zoals in ieder land, kom je door hele mooie-, maar ook door wat minder interessante  gebieden. Gelukkig waren er van die laatste categorie niet veel. De reis begon met heel erg fris weer. De temperatuur liep gaandeweg enorm op. Met als hoogtepunt Cordoba. De warmste stad van Spanje. Ondanks dat zien we terug op een fantastische trip.

Noorwegen

In de zomer van 2016 hebben we een fantastische reis gemaakt door Noorwegen. Aanvankelijk wilden we een camperreis in Nieuw Zeeland maken. Tijdens een reis door Spanje adviseerde iemand ons om eerst eens in Noorwegen te gaan kijken. Dat hebben we gedaan en hebben de reis in Nieuw Zeeland even uitgesteld. Wij vonden Noorwegen het mooiste land dat we tot dusver hebben gezien.

Amerika

In de nazomer van 2012 zijn we met een gehuurde camper door enkele staten van Amerika gereisd. Dat waren California, Nevada, Utah en Arizona. De start van de reis was in San Francisco en daar eindigde hij ruim vier weken later ook weer.  We hebben het ervaren als een bijzondere belevenis. De fascinerende landschappen en de enorme ruimte hebben indruk op ons gemaakt.